torsdag, augusti 23, 2007

Snart är det svamptider!


Ska väl förtydliga redan från början att jag inte är nån stor svampplockare. Jag känner igen kantareller, det räcker liksom så. Dom jag helst äter, då gärna nystekta i massor smör. Ska vara riktigt smör, det liksom förhöjer smaken på ett trevligt sätt.

Torkar gärna svamp oxå, så många jag bara kan. Dom håller sig lätt i ett par år om man har gjort rätt. Lättast/enklast är det om man har en ugn av äldre modell som har en värmeugn under själva huvudugnen, själva tricket är att luckan ska stå lite halvöppen. Samt så låg värme som det bara går, man ser när dom är torkade. Det gäller bara att ha lite sunt förnuft, svamparna ska ju inte kännas mjuka.

Nu är dom torkade kantarellerna stekta? (kanske har fått nåt om bakfoten nu)

För att få torkade kantareller som "nya" igen, så bara dra ner dom i en stekpanna. Tillsätt en skvätt vatten (typ en kopp till ett par nävar svamp), sen är det bara att fräsa in vattnet i svamparna. Tillsätt smör när allt vatten har dunstat bort/in i svampen o stek dom som du vill.

Metoden ovan funkar bäst på svampar som inte är så grova/tjocka, annars tar det en halv evighet att återfukta dom.

Torkad svamp är vääldigt bra att bara ta nåra stycken o smula ner i lite vad som helst. Köttfärssås, såser. Vad som helst där man vill ha en fin svampsmak. Dra ner nåra i en mortell tillsammans med lite salt osv, så har du fått ett svampsalt på nåra ögonblick



Nu till dagens fråga:


Vad gör du/ni helst med era svampar?
Nåt roligt recept/idé/svammel ni vill dela med er?
SKRIV!


2 kommentarer:

Sara/Johanna sa...

Tack! Jag fick nämligen för mig, efter en runda med en vän i de småländska skogarna, att torka alla trattisar jag tog med mig. Men jag kom inte för ett ögonblick ihåg hur man fick tillbaka dem. Men nu vet jag!
Btw, det går utmärkt att torka på papper eller hängande i snöre. Tar ca två dagar, om man inte har något emot att det luktar svamp i hela huset ;)

Nesh sa...

Visst, man kan torka på snöre oxå. Men, är det fuktigt o så i luften runt om så kan det bildas "roliga" saker på svamparna då. Torka i ugn går ju så mycket fortare oxå